Oulun Auto-Museossa aistii menneitten kilometrien tunnelman
Rasvamonttu vierailee tällä kertaa Oulun Automuseossa Kiviniemessä. Museon toimintaa pitää yllä Oulun Seudun Mobilistit. Tutustuimme myös Kempeleessä sijaitsevaan varasto- ja restaurointihalliin. Kerhon vappuajotkin lähestyvät!

(kuva: Ari Kettukangas)
Automuseon tiloista löytyy kerrallaan n. 50 autoa ja kolmasosa niistä vaihtuu vuosittain. Joukossa on Mobilistien ja yksityisten omistajien ajokkeja.

(kuva: Ari Kettukangas)
Näyttelypäällikkö Jorma Tomperi ja mobilisti Pekka Hemmilä ihailevat taustalla olevaa vuoden 1946 "keltanokka" Fordia. Autossa on 100 hevosvoimaa ja se saatiin aikanaan lahjoituksena Vähälä yhtiöiltä.

(kuva: Ari Kettukangas)
Oulun Automuseo on toiminut nykyisellä paikallaan vuodesta 1986 lähtien.

(kuva: Ari Kettukangas)
Oulu-Kiiminki-Pudasjärvi välillä liikennöinyt usalainen Ford Omnibus vuodelta 1925. Auto on näyttelyn harvinaisimpia ja sen omisti Nevakivi yhtiö. Ilmeisesti samainen menopeli on nähty mm. Kalle Päätalon elämästä kertovassa Elämän Vonkamies -elokuvassa.

(kuva: Ari Kettukangas)
7 litraisella v8-moottorilla varustettu usalainen Chrysler! Pirssi toimi aikanaan Rautaruukin edustusautona ja tämän menopelin rattailla on istunut aikanaan itse Urho Kekkonen!

(kuva: Ari Kettukangas)
"Kansalaiset med börjare!" Yritin etsiä, onko Urkki unohtanut autoon silmälaseja, keppiä tai sikaria...ei ollut! :)

(kuva: Ari Kettukangas)
Englantilainen Ford Popular vuosimallia 1954.

(kuva: Ari Kettukangas)
IFA vuosimallia 1953 DDR:stä. Puhuvat, että tämän auton takaboxissa on saanut alkunsa puolet Lapin väestöstä. Auton omisti aikanaan eräs hedelmällinen "laukkuryssä" :)

(kuva: Ari Kettukangas)
Iso Sisu vuosimallia 1961. Auto on valmistettu Suomessa, siinä on 300 hevosvoimaa ja sen käynnistys tapahtuu paineilmalla.

(kuva: Ari Kettukangas)
Oulun Seudun Mobilisteillä on hyvät restaurointi- ja varastotilat Kempeleen puolella. Hallista löytyi työnalla olevia ja valmistuneita menopelejä.

(kuva: Ari Kettukangas)
KMC, ELI "Kempsu" vuosimallia 1942, eli auto on ollut mukana myös sodissa.

(kuva: Ari Kettukangas)
Oulun vanha paloauto Volvo vuosimallia 1953. Tätä käytettin pienen tankin vuoksi ainoastaan vääriin hälytyksiin...korjaan isomman kaluston täyttöautona :) Auton on suunnitellut palopäällikkö, rakennusmestari Eino Puusti ja korin tekivät aikanaan Raution veljekset.

(kuva: Ari Kettukangas)
"Pysäytä äkkiä auto, tullee yli!!!......" :)

(kuva: Ari Kettukangas)
Loppuyhteenveto: hyvin säilyneet Volvo ja Hemmilän Pekka. Edellinen vuosimallia 1975 ja jälkimmäisestä ei tietoa :) Auto entisöitiin vuonna 2006 ja Pekalla on kuulemma tähän kyytiin vielä keskeneräinen kausilippu!!
Katso myös: Legenda Oulaisten kaksikeulaisesta Saabista on totta
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu