Uusimmat
Suosituimmat

Coyote & Roadrunner Garage tiimi fanittaa takaa-ajo elokuvien autoja - kokoelmassa viritelmiä "maantiekiitäjästä" Stephen Kingin hyytävään Christine kauhuklassikkoon saakka Oulussa

30.09.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Uskalletaankohan Rasvamontussa mennä tällä kertaa Oulun Ruskoon saakka. Coyote & Roadrunner Garagen talli on nimittäin melko hurja ja pelottavakin paikka. Onteron Juuso ja Pirisen Jari rakentelevat kyseisessä suunnassa monenlaisia menopelejä, joista tuorein projekti on "maantiekiitäjä" Plymouth Roadrunner vuosimallia 1968. Sitä jahtaavan "kojootti" Dodge Chargerinkin vielä kestäisi, mutta kun pimeältä kujalta tulee yllättäen vastaan Stephen Kingin hyytävästä kauhuelokuvasta tuttu ja viritelty Christine`s Sister -tappajaauto. Pelkoa onneksi lievittää yhteisöllisyys, nimittäin kaksikon projekteja on seurannut kesän aikana lukuisa silmäpari tiimin uudesta Facebook-sivustosta. Seuraavaksi kalustoesittelyn lisäksi ajammekin tällä jutulla takaa sitä, miten erilaisilla tavoilla ja menopeleillä on ajettu takaa erilaisissa elokuvissa! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Coyote & Roadrunner Garage. Tiimin kaksikko pysyttelee omana "tallina" ja on tuonut omaleimaisia menopelejä ja projekteja julkisuuteen tarkan valikoidusti. Tuorein yhteistyön tulos on kuvassa näkyvä Plymouth Roadrunner vuosimallia 1968. Projektin alussa avattiin myös omaksi päiväkirjaksi ja muiden autoista kiinnostuneiden viihdykkeeksi ryhmän omaa nimeä kantava ja englanniksi päivitetty Facebook-sivusto. Asiaa on kertynyt sinne jo runsaasti ja seuraajiakin taitaa olla jo enemmän kuin ennakoidut 3 kappaletta :) Autokokoelmassa on puolenkymmentä menopeliä ja useaan liittyy jollain tavoin takaa-ajo elokuvat.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onteron Juuso. Uusimman Roadrunner projektin onnellinen omistaja ja hulvattoman tiimin "maantiekiitäjä". Mies antaa jo nyt vuolasta kiitosta yhteistyökumppanilleen Pirisen Jarille suhteellisen nopeassa aikataulussa valmistuneesta autostaan. Menopeli piti alunperin tehdä puolivillaisena työnä, mutta huolellinen kaksikko viimeisteli sen lopulta hartaasti ja tarkasti menneenä kesänä kolmen kuukauden aikana. Mestari itse sai aikanaan kipinän autoharrastukseen, istuttuaan vajaat 10 vuotta sitten samaisen kaverinsa Dodge Chargerin kyytiin ja se olikin sitten menoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pirisen Jari. Tiimin toinen veijari ja se Charger "Kojootti". Kyseinen merkki ja eräs tietty Trans Am Pontiac malli olivat hänellä jo lapsuuden haaveita ja nyt hankittuna ne tulevat pysymään visusti kokoelmassa. Mestari on rakentanut erilaisia laitteita jo yli 30 vuoden ajan ja laittaakin opetetusta taidosta kiitosta ja terveisiä isälle Heikki Piriselle. Isäukko on ollut ammatiltaan koneasentaja ja hitsaaja ja Jari oli jo 5-8 vuotiaana mukana erilaisissa traktoriremonteissa. Mopotkin pysyivät käsissä jo pienenä. Tosin isä kuulemma tarkoitti oppia hyödyllisempään käyttöön, kuin mihin se lopulta tuli. Onko autojen rakentelu sitten ollut turhaa hommaa - sillä tiellä on kuitenkin pysytty. Mies on omien sanojensa mukaan myös elokuvien vanki ja se ilmenee varsinkin takaa-ajo leffoista tuttujen menopelien hankkimisena ja kasaamisena. Hänellä on joskus ollut jopa Wayne`s Worldistakin tuttu AMC Pacer henkilöauto. Kaiken touhuilun takana on kuulemma suomalainen hulluus :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Alkuun teeman alustusta: Maantiekiitäjä Roadrunner - piip piip!!

Kelju K. Kojootti (Wile E. Coyote) ja Maantiekiitäjä (Roadrunner) ovat Looney Tunes -animaatioiden hahmoja. Hahmot loi Chuck Jones vuonna 1948. Animaatioissa kojootti yrittää mitä erilaisimmin keinoin pyydystää Maantiekiitäjä nimistä lintua ruuakseen. Vikkelä ja nokkela lintu ei olekkaan mikään helppo saalis.

(kuva: Ari Kettukangas)

Plymouth Roadrunner "maantiekiitäjä" vuosimallia 1968.

(kuva: Ari Kettukangas)

Se on kyseisen merkin ensimmäinen ilmestynyt vastava malli ja niitä ei ole montaa Suomessa. Kyseinen peli oli pitkään Juuson haaveena ja valmiit yksilöt olisivat olleet kalliita. Korin myötä avautuikin sitten tilaisuus rakentaa se itse. Huolella tehty kasaaminen meni ennakoitua pidemmäksi ja kolmen kuukauden aikana työhön käytettiin aikaa 900 tuntia muun elämisen ohessa! Se piti kuulemma vain näpäistä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Auton ulkokuori jää karuksi ja muuten kaikesta hiotaan siistiä. Juuso aikoo tehdä vielä talvella lisäfixailuja. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Konehuoneesta kajahti jykevät sävelmät.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaksikon luomus toimii nyt katuautona.

(kuva: Ari Kettukangas)

Musta takapenkki oli parhaillaan tulollaan verhoomosta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuosta rööristä kone saa kuulemma hyvää lisähappea.

(kuva: Ari Kettukangas)

Persoonalliset kiinnikkeet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyljen muoto elää hieman auton perää kohti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tähänkin oli piilotettu joku pyydysmonttu maantiekiitäjälle. Se kuitenkin vaistosi sen - piip piip!

(kuva: Ari Kettukangas)

Pakoputket menevät sivulle, tällä ratkaisulla estetään takana ajavan kuulon menetys :) Tosin näihinkin voi tulla vielä muutoksia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kurkataanpa mitä se lintu on syönyt.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kalifornianjuoksukäeltä nokka auki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla rymyää nyt Mopar 440. Heti kun palikat saadaan vielä oikeisiin kohtiin, pitäisi tehoa löytyä lähes 500 hevosvoimaa.

(kuva: Coyote & Roadrunner Garage)

Projekti tiivistettynä alkuvaiheesta lähtien. Koko rakennustarina löytyy kätevästi tiimin Facebook-sivuilta: https://www.facebook.com/CoyoteRoadrunnerGarage/

(kuva: Ari Kettukangas)

Dodge Charger "kojootti" R/T 440cid vuosimallia 1969.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jarin osti auton vuonna 2009 jenkeistä ja se oli ollut haaveena jo 20 vuotta. Vielä ei kyseinen kojootti saa kiinni maantiekiitäjää ja tähän yksilöön on asennettu jopa vaimentimia. Tälläkin pelillä kuitenkin saa naapurin lasit helisemään kaapissa. Viereisessä Roadrunnerissa budjetti kuulemma loppui kesken juuri äänekästä pakoputkea kasatessa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

"Kojootti" yleensä liitetään Fordiin, mutta tästäkin pitkähampaasta saa Roadrunnerikin vielä vastustajansa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Saakohan kojootti moottori parantelujen jälkeen piipittäjän kiinni jo ensi keväänä?

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyylikkään auton suunnittelussa huomioidaan myös peräosa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Alunperin Jarilla oli hakusessa musta auto mustalla sisustuksella ja tässä on lopputulos :)

(kuva: Ari Kettukangas)

"Susi lampaan vaatteissa" :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kurkataanpa seuraavaksi kojootin karvoihin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Charger on amerikkalaisen Dodgen valmistama henkilöautomalli. Charger nimellä on Yhdysvalloissa valmistettu autoja usealla eri korilla tai pohjalevyllä, useaan eri kokoluokkaan. Vuosina 1966–1978 Dodge Charger oli B-korinen, keskikokoinen personal luxury -luokan auto, joka 1960-luvun lopun hevosvoimasodan aikana oli mahdollista varustaa konsernin voimakkaimmilla moottoreilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Roadrunnerin Tuholainen" :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onkohan tuossa viritettynä jokin ansa... ;)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyylikäs tankinkorkki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuleekohan kojootin putkista kranaatteja, savua vai öljyä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kummallakin kilpaveikolla on nyt käytössä Moparin B-bodyt ja ensi talvena tämä yksilö varustautuu uuteen koitokseen Blowerin asennuksella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kojootti versus -

(kuva: Ari Kettukangas)

Maantiekiitäjä!

(kuva: Ari Kettukangas)

Taas se alkoi! - Piip piip!!

(kuva: Coyote & Roadrunner Garage)

Näyttivät jo menevän Nallikarin suunnassa. Tottapuhuen tässä Plymouth on ensimmäisellä ajoreissulla tienpäällä.

(kuva: Coyote & Roadrunner Garage)

Taas näyttää kojootti luovuttaneen nopeammalle.

(kuva: Coyote & Roadrunner Garage)

Läähätyksen tahdissa se kehittelee jo seuraavaa pyydystyskonstia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pontiac Firebird Formula 400cid vuosimallia 1977.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä Juuson ensimmäinen harrastejenkki, joka hän osti aikanaan yhteiseksi isän kanssa Jarilta. Aluksi vastaavaa peliä haettiin pitkin Suomea ja kojootin vakuuttelujen myötä yksilö alkoi lopulta tuntumaan oikealta omaan talliin. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Formula tarkoittaa toiseksi korkeinta varustelupakettia ja korkein se on Trans Amissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Väriltään auto on sekoitus violetista ja ruskeasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelissä on tehoa 350 hevosvoimaa ja kerran sillä on tullut ajettua liiankin lujaa. Mikäli asiaa ei usko, Juusolta löytyy vielä kirjallinen todistus tapauksesta :)  Kokoelman autoissa Moparin B-bodyt ovat harvinaisempia kuin markkinoiden F-bodit.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Kotimaa kun takapenkille jäi..."

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Coyote & Roadrunner Garage)

Pontiac on kesäisin lähes päivittäisessä käytössä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pontiac Firebird Trans Am T-top 400cid vuosimallia 1978.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä Jarin "Smokey and the Bandit" Trans Am ja melkein täydellinen kopio Konna ja koukku -elokuvastakin tutusta autosta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Elokuvassa alkuperäinen Trans Am on vuosimalliltaan 1977, eli aidolla ja kopiolla on vain vuoden ikäero ja ne ovat muutenkin melko identtisiä. Jari on ottanut rakentelussa taiteilijan vapauksia ja tämän jälkikäteen maalatun ja teipatun auton erottaa aidosta vain asiaan perehtynyt tarkka silmä. Elokuva ja sen kaara tekivät mestariin vahvan vaikutuksen jo pienenä. Tuohon aikaan autosta valmistettiin myös leluja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Leffaauton alkuperäiset penkit on vuodelta 1977 ja nämä ovat vuoden 1978 Deluxesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jari ei innostunut vielä jutun teon aikaan elokuvan siltakohtauksen uusimisesta läheisellä Ruskon tietyömaalla :) 

Konna ja Koukku (Smokey and the Bandit) on yhdysvaltalainen komedia-road movie vuodelta 1977. Elokuva kertoo maanteiden ässästä, joka palkataan kuljettamaan rekkalastillinen olutta Teksasista Georgiaan huimapäisen aikataulun puitteissa. Poliisien harhauttamiseksi kaahausoperaation kakkosautoksi hankitaan rouhea Pontiac Trans Am.

(kuva: Coyote & Roadrunner Garage)

Jarin Trans Am palkittiin USA Cars TOP 3 palkinnolla Ride In Oulu Motor Meetissä vuonna 2019. Menestys yllätti suuren kunnostustyön tehneen omistajan satojen autojen kovatasoisessa mittelössä. Tämä kuva on otettu vastaavassa tapahtumassa menneenä kesänä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Firebird - Tulilintu. Mahdollisten kunnostuksien myötä se saattaa usein olla myös eräänlainen  "Feenixlintu". 

(kuva: Ari Kettukangas)

Onkohan tuo sen Burt Reynoldsin stetsonin säilytyskotelo :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Aidon ja kopion huomaa tarkasti katsoessa myös etumaskin salmiakkikuvioisesta ritiliköstä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pienenä tämän auton yhdisti helposti myös Ritari Ässä tv-sarjaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei taida tuo olla suomikilpi...

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä Trans Amissa on Pontiacin oma 400:nen ja samalla erikoinen remmiahdettu moottori. Sama mylly löytyy myös Juuson Pontiac Formulasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuo on jo avo- ja umpikaton sekoitus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siiventynkää tekee näköjään tuonnekkin...

(kuva: Ari Kettukangas)

Tarkasti elokuvan autosta kopioidut jenkkikilvet on asennettu kuvausta varten ja suomikilvet ovat niiden alla piilossa.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Alkuperäiset vanteet on vuodelta 1977 ja nämä kopiot ovat vuotta uudemmat.

(kuva: Coyote & Roadrunner Garage)

Sitten! Huh huh! Onpa pelottava vehje!!

(kuva: Coyote & Roadrunner Garage)

Plymouth Savoy "Christine`s Sister" 302cid 6-71 Blower 4x4 vuosimallia 1959.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hyytävä tappaja-auton viritelmä suoraan Stephen Kingin kauhuromaanista. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Toimittajakin joutui heti juoksemaan karkuun :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on siis elokuvassa nähdyn auton sterodeilla ladattu vielä tappavampi "pikkusisko".

Christine on John Carpenterin ohjaama, vuonna 1983 ensi-iltansa saanut kauhuelokuva. Se perustuu Stephen Kingin kirjoittamaan samannimiseen romaaniin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä hirvitys on siis täydellisesti överiksi vedetty jenkkiraudan ja monsterin yhdistelmä. Vuoden 1959 Plymouth Savoyn kori on asennettu 1973 Ford Broncon alustalle. Elokuvan alkuperäinen auto osasi korjata itsensä, mutta tämän pelin kanssa on kuulemma päinvastoin. Startissa on ollut ongelmia, mutta aivan kuin se olisi käynnistynyt nytkin hieman ennen virta-avaimen vääntämistä... 

(kuva: Ari Kettukangas)

Elokuvan auto on vuosimallia 1958 ja tämä vuotta uudempi. Peto on rakennettu muualla 15 vuotta sitten ja kaksikko osti sen yhteiseen jatkojalostukseen vuosi sitten. Pitkän seisonnan jälkeinen perusjumppa on käyty jo läpi kaasaria, sähkötöitä ja tekniikkaa myöten ja se on saatettu kaikinpuolin ajokuntoiseksi. Tarkoitus on rakentaa peli vielä entistä enemmän överiksi. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Kori oli ehtinyt lahota ensin hylättynä metsässä ja se oli pelastettu siitä kauhuautoksi. Kostaakohan se käytöksen hylkääjälleen :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä versio on laiskempi kuin alkuperäinen ja muutostöiden ohessa sitäkin puolta on tarkoitus piristää. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tarinan mukaan siinä vaiheessa kun auto päätyi poikien omistukseen, Juuso jäi heti mystisesti jumiin sen sisälle...

(kuva: Ari Kettukangas)

Onkohan nämä jotain avunpyyntöjä...

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on siis Ford Broncon alusta ja myös saman merkin tekniikkaa: nelivetoa, 5 litran V8 moottoria, tuplakaasaria ym. Lasissa oleva 4x4 merkintä kertoo juuri neljän pyörän vetämisestä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toimittaja yritti kaivaa tietoa merkistä, mutta tietokone meni heti kummallisesti sekaisin ja räjähti... :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tällä hetkellä auton alla on halkaisijaltaan 35 tuuman ja leveydeltään 12,5 tuumaan rattaat. Tarkoitus on laittaa alle vielä isommat rinkulat ja nostaa alustasta entistä korkeammaksi. Veijareiden mukaan kyseessä on lopulta puhtaasti fiilistelyyn tarkoitettu showauto.

(kuva: Coyote & Roadrunner Garage)

Toinenkin tiimin tyylittelemä "leffajuliste".

(kuva: Coyote & Roadrunner Garage)

On sitä nelivetoa ilmeisesti kokeiltu maastossakin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Alkuperäiset rasvamontut ovat häviämässä hiljalleen sukupuuttoon. Montun korvaa hyvin usein hallin nosturit.

(kuva: Coyote & Roadrunner Garage)

Loppuyhteenveto: tässä vielä poikien koko autokattaus viikolla otetussa kuvassa. Tallista lähtiessä jäi kyllä tunne, kuin olisi käynyt elokuvissa. Jäämme mielenkiinnolla seuramaan, mitä karmivaa herroilta onkaan vielä tulossa :) Mainittakoon vielä, kun toimittaja lähti jatkamaan matkaa Ruskosta, hän vilkuili kokoajan taustapeiliin, seuraako joku perässä :)

Lue myös: Täytyykö Porschen väistää kolmion takaa tulevaa Chevrolet Biscaynea kunnioituksesta - liikenneopettaja Ari Ahola vastannee autokokoelmansa kinkkiseen kysymykseen Sievissä

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat