Uusimmat
Suosituimmat

Haukipuron Jarilla on ollut tarkka silmä emännän otossa ja Volvo kuorma-autojen entisöinnissä - isän 70-luvun puutavara-auton kunnostus kesti pariskunnalta 10 vuotta Haapavedellä

22.07.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa vetää tällä kertaa Volvo puuauto niin myötä kuin vastamäessä Haapavedellä. Haukipuron Jari valitsi aikanaan emännän harrastuksensa suhteen tarkalla silmällä. Nappivalinnan ja pienen koulutuksen jälkeen Jaana vaimo on ollut innokkaasti mukana myös mestarin rakkaassa koneharrastuksessa. Tästä todistaa yhdessä entisöity puutavara-auto, joka on ollut Jarin isän Kalervo Haukipuron käytössä jo 70-luvulla. Projektiin kului pariskunnalta aikaa 10 vuotta. Isäntä ja emäntä ovat yhdessä touhunneet karkeatkin työvaiheet ja parempi puolisko vielä viimeistellyt hytin sisustuksen. Seuraavaksi tutustutaankin tähän luomukseen, talon konekokoelmaan ja otetaan selvää myös molempien kiinnostuksesta erilaisiin menopeleihin!

(kuva: Ari Kettukangas)

Haukipuron Jaana ja Jari. Entisöintiä harrastava lupsakka pariskunta, jossa isäntä toimii Jokilaaksojen ylipalomiehenä ja parempi puolisko vierellä janoa koneisiin sammuttavana emäntänä. Molempia yhdistää raskaskalusto myös kummankin lapsuudessa. Jarin isä Kalervo Haukipuro ajoi mm. puuta ja erilaisia maa-aineksia ja Jaanan isälläkin on ollut kuorma-autoja. Mestarin perheessä on ollut Scanioitakin, mutta suurin osa Volvoja. Jari valitsi aikanaan emännän tarkoilla kriteereillä ja yksi niistä oli kiinnostus koneisiin. Valmis innostus ja pieni perehdytys ovatkin saaneet aikaan hyvän lopputuloksen. Viimeisen reilun 10 vuoden aikana pariskunta on entisöinyt Jarin isän käytössä ollutta puutavara-autoa 1970-luvulta. Kokoelmaan puolestaan tutustutaan isännän leipäpuussa - Haapaveden paloaseman pihalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kalervo Haukipuro ehti nähdä aikanaan entisöintityön lopputuloksen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo F88 vuosimallia 1970.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvolla on pituutta 17 metriä ja se on tosi erikoinen 70-luvun kamppeeksi, koska peli on ollut jo tuolloin telivetoinen, eli autossa kumpikin takarengas vetää. Kalusto on nyt museorekisterissä, jonka syynissä käytiin läpi 50 eri kohtaa. Tiettävästi yhdistelmiä ei ole kovin paljon merkattu samoihin kirjoihin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Täysin nuollulla autolla raskii kuljettaa nykyisin vain terveisiä.

(kuva: Jari Haukipuro)

Volvo tuli isälle uutena vuonna 1970 ja oli puutavaran ajossa vuoteen 1982 asti. Jari oli tuolloin pikkupoika ja kyseisen kaluston ilmestyminen kylälle oli näkyvä tapaus.

(kuva: Jari Haukipuro)

Tässä Jarin isä nosturin puikoissa joskus 70-luvun lopussa. Vuoden 1982 jälkeen kalustolla ajettiin kolmen vuoden ajan soraa ja sittenpä peli jäikin keräämään pölyä surkeannäköisenä petäjän juurelle 24 vuoden ajaksi. Vuonna 2009 Jari katseli kyseistä autovanhusta ja mietti mitä sille pitäisi tehdä. Siitä alkoi entisöintiprojekti, joka eteni vuosina 2009-2019. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Viime kesänä autoon tehtiin työn ohessa kuukauden kestänyt täydellinen koneremontti. Pellin alla möyryää nyt 10 litran moottori ja 260 hevosvoimaa. 6x4 merkki kertoo kummastakin vetävästä telirattaasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Alkuperäinen Hiab nosturi 1970 luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jari kuullut joiltakin ihalijoilta myös kehoituksia, jättää nosturin pinta karheaksi rustiikiksi. Mestarin silmä on kuitenkin siinä sairastellut ja se on tarkoitus vielä hiekkapuhaltaa ja maalata. Nosturista löytyy rautajakkara ja ilman hyttiä lastaajalla on hyvä näkyvyys joka puolelle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nykyisin nosturit toimivat usein kaukosäätimillä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto kävi entisöinnissä täysin levällään ja huolellista työtä tuli lopulta tehtyä yltäpäältä. Volvossa on alkuperäisen sävyn värit ja niiden numerot olivat aluksi hakusessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja käynnistyi ensi yrittämällä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jaanakin on testannut kuorma-autoa, mutta hänellä ei ole sen luokan ajokorttia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Naisen tyyli näkyy sisätiloissa. Miesten versiossa kesän muotivärit olisivat öljyiset kädenjäljet :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyydissä on ajettu 6 metristä tukkia veden varteen ja kuvan kettinki on sidottu nipun ympärille. Auto ja kärry on ajettu kenälleen ja paketti laukaistu keikahtamaan takaosasta löytyvällä vivulla. Rungon reunassa näkyy vieläkin jälkiä prosessista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ylemmässä kuvassa olevan kettingin laukaisuvipu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kapteeni Koukun proteesi? Ei suinkaan, vaan pokara eli pöllitikka :) Tällä työkalulla on ollut momenttia vääntää kuorman ronkkelissa olevat tukit suoraan asentoon. Jarin äitikin on ollut tässä työssä aikanaan isän apuna.

(kuva: Ari Kettukangas)

F88 tunnetaan myös "kasipari" nimellä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Erikoinen akselinpää.

(kuva: Ari Kettukangas)

Isompia osia on hiekkapuhallettu ja maalattu muualla. Päällyrakenne ja kärry on tehty aikanaan naapurissa toimineella Partasen konepajalla Mieluskylällä. Siellä tehtiin vastaavia pelejä jo 60-70 luvuilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Telin rautajouset on kiinnitetty jämyillä pulteilla.

(kuva: Jari Haukipuro)

Tässä auto alkutekijöissään.

(kuva: Jari Haukipuro)

Lattian tekoa.

(kuva: Jari Haukipuro)

Tulikohan ne jiiriin?

(kuva: Jari Haukipuro)

Volvon moottoriremontti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo 616S vuosimallia 1982.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä oli isän autoiluran viimeinen auto. Jari on entrannut sitäkin siistimmäksi. Kyseessä 16,5 tonnin peli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Koltaan se on keskikokoinen XL, mutta hyvä pikkuhommissa. Lavakaan ei ole iso ja pellin alla 177 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämäkin juhta oli välillä joutilaana pihalla ja nyt se on rekisterissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Roskia oli kuljetettu viimeksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on 12 tonnin nosturi ja vaihtolavalaitteet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Haukipuron suvussa tapahtui aikanaan sukupolvenvaihdos minuutissa. Jari nimittäin raaputti k-kirjaimesta pois ylimääräiset sakarat :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Sisältäkin perusmallia.

(kuva: Jari Haukipuro)

Mersu 322 vuosimallia 1962. Se on toiminut ennenvanhaan puutavaran lastausautona. Kun jossain vaiheessa aika riittää, tämäkin peli on suunnitelmissa ottaa entisöitäväksi.

(kuva: Jari Haukipuro)

Datsun 120AF II vuosimallia 1976. Pelillä ajettu 80 tuhatta kilometriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mersu 123 vuosimallia 1981. Jari osti tämän 200:sen diesel vehkeen aikanaan muutaman vuoden ikäisenä autona. Mestarin mukaan rahaa kannattaa laittaa vaan tähellisseen :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto katsastettiin toissapäivänä ja se meni heittämällä läpi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuski kuulemma kiihtyy enemmän kuin auto :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Jarilla on pihallaan uudempikin mersu ja tällä rautaisella veteraanilla puolestaan on ajettu lähes miljoona kilometriä. Autoon on tehty vain yksi moottoriremontti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Puuautosta löytyi vanhoja polttoainekuitteja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuormat eivät aikanaan kallistuneet, mutta löpö kyllä on kovasti tuon ajan jälkeen!

(kuva: Ari Kettukangas)

Jari on työskennellyt elokuuhun mennessä 40 vuotta Jokilaaksojen pelastuslaitoksella. Mestari meni taloon vuonna 1981, jolloin homma toimi vielä kunnan työnä ja laajeni sitten Jokilaaksoon. Maakunta uudistuksen myötä tultaneen menemään tulevaisuudessa Oulun alueeksi. Nykyinen virkanimike miekkosella on ylipalomies.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: siinä se on ilmielävänä, Haapaveden puuha-pete! :) Tarkemmin kun miettii, niin eipä nuissa puukuskin ja palomiehen varusteissa ole paljonkaan eroa. Tukkien kanssa painiessa taitaa tulla lopulta yhtä kuumakin. Vaan ajatelkaapa vielä pidemmälle tätä hyvää ja kätevää palvelukonseptia: jos asiakkaalta sammutetaan vaikka palava auto, niin mestarihan voi ehdottaa entisöintipalveluja samaan pakettiin :)

Lue myös: Färmin Matti korjaa kotitilan Plymouth jenkkiautosatoa Oulaisissa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat