Erikoispitkä drifting Volvo ja omaperäinen valmettifuusio esittäytyvät Lännentien autopurkaamolla Siikajoella
Rasvamonttu kurvaa tällä kertaa Siikajoelle. Paikallisella Lännentien autopurkaamolla touhuaa innokas kolmen kopla, joka on kehittänyt Volvo 940 henkilöautosta ensimmäisen oman drifting auton. Lajia ja autoa on jo testattu, mutta menopelin virittämisessä nälkä on kasvanut syödessä. Katsotaanpa miten projekti etenee, miltä ajo on näyttänyt tähän mennessä ja mitä muitakin projekteja on mahtunut matkan varrelle. Jutun lopussa esittäytyy myös naapurin isännän erikoinen Valmetin ja Valtran moderniretro fuusio.

(kuva: Ari Kettukangas)
Lännentien autopurkaamon pojat Miika Viitala (kesk.) Joel Aitta (vas.) ja tallin perustaja Sakari Siitonen. Jokaisella ukolla on jonkilaista yritystoimintaa koneiden ympärillä ja tiimissä kuulemma kaikki romut on ajettu yhteen :)

(kuva: Ari Kettukangas)
Autopurkaamolla hajotetaan, mutta yhtään nippeliä ei ole kuulemma vielä myyty. Taustalla on mutkikas markkinointi, joka hakee linjaansa kuin driftin ajo. Purkaamo toimii myös ajotallin nimenä. Miika osti vuosimallia 1993 olevan Volvo 940:sen pari vuotta sitten talviautoksi Oulusta. Menopeli on rakennettu eri autojen osista täysin uudelleen.

(kuva: Ari Kettukangas)
Siinä se on kuski ite. Miika pääsee siis ajamaan jatkossa ensimmäisellä omalla drifting autolla.

(kuva: Ari Kettukangas)
Ratti on pieni ja driftingissä se kääntyy laajasti.

(kuva: Ari Kettukangas)
Vellikellot soi, ruoka-aika! Mittarit ovat turvavarusteita ja kertovat mitä moottorissa tapahtuu. Niistä näkee mm. nesteiden lämpötilat ja koneen erilaiset paineet.

(kuva: Ari Kettukangas)
Jämyä tekoa oleva vaihdekeppi, edellinen jäi kuulemma käteen.

(kuva: Ari Kettukangas)
Turvakaaretkin on itse tehty ja kaariin velvoittaa myös drifting säännöt.

(kuva: Ari Kettukangas)
Volvo on 2 metriä normaalia henkilöautoa pidempi, joten tilavaan peräosastoon on suunnitteilla 2-3 hengen asunto 3 huoneella, saunalla ja allasosastolla :) No, alkuun nyt ainakin jäähdytin.

(kuva: Ari Kettukangas)
Pojat lupasivat lyödä vaikka päänsä pantiksi, että tämä ratkaisu pitää sadeveden poissa pakoputkesta :)

(kuva: Ari Kettukangas)
Pelti auki, hetkinen, onko tämä nyt sitä piilomarkkinointia :)

(kuva: Ari Kettukangas)
Volvon pellin alla sykkii hurjalla turboahtimella varustettu BMW:n M50 vakiomoottori. Kone kestää yhden kisan ja tarkoitus on virittää sitä entistä tehokkaammaksi.

(kuva: Ari Kettukangas)
Tällä hetkellä tehoa takapyöriltä lähtee 450hp:tä.

(kuva: Ari Kettukangas)
Tämä torvisoittokunta esittää seuraavissa kisoissa kappaleen Mutkainen tie :)

(kuva: Ari Kettukangas)
Auto jalostuu ja muotoutuu hiljalleen myös kisan aikana.

(kuva: Ari Kettukangas)
On siinä tarttumapintaa...

(kuva: Ari Kettukangas)
Voimaa pitäisi saada vielä lisää takarenkaisiin asti. Välille on suunnitteilla kartaani limppu.

(kuva: Janette Hakala)
Turvavyö kiinni ja nyt mentiin!! Volvo on siis päässyt maistamaan driftingiä jo aiemminkin.

(kuva: Johanna Leppänen)
Tässä kurvataan Lapualla. Drifting on Japanissa alkunsa saanut autoharrastuksen muoto. Driftingissä ajetaan sivuluisussa mahdollisimman suuressa kulmassa koko radan leveyttä hyödyntäen niin suurella nopeudella kuin mahdollista. Suomessa driftingissä on kilpailtu vuodesta 2006 alkaen.

(kuva: Joel Hietala)
Paikkoja joutuu vahvistamaan myös kisan aikana.

(kuva: Miika Viitala)
Moottorin rikkoutuneet männät yhden ajopäivän jälkeen.

(kuva: Ari Kettukangas)
Wolkkari toimii Volvon vetoautona.

(kuva: Ari Kettukangas)
Varakansipahvi kulkee aina mukana.

(kuva: Sakari Siitonen)
Sitten vähän aiempia projekteja. Käynnissä elimen siirto ja uusi moottori Corollaan.

(kuva: Sakari Siitonen)
Vaihteensiirtäjä meni jumiin Daihatsu Charadenissa, mutta vika hoidettiin miehissä tien sivussa :) Auto oli Miikan valmistujaislahja ja tässä oli menossa ensimmäinen reissu uudella autolla. Unohtui kysyä, mitä pojat syö aamupalaksi :)

(kuva: Ari Kettukangas)
Sakari ajelee oman firman ajot tällä pakulla.

(kuva: Ari Kettukangas)
Kyllä tuossa mainonnassa ja työnjäljessä voi tosiaan vielä vähän petrata :)

(kuva: Ari Kettukangas)
Mutta mikä ihme siihen nyt pölähti!!

(kuva: Ari Kettukangas)
Aitan Reinohan se on! Mestari on eläkkeellä oleva entinen Valtran huoltomies ja mies on kasannut vapaahetkinään erikoisen retromoderni pihatyökalun.

(kuva: Ari Kettukangas)
Valmetti 361 vuosimallia 1962 on saanut A92:sen konepeiton ja Sampo puimuirin moottorin.

(kuva: Ari Kettukangas)
Eikä tässä vielä kaikki, sanoo vanha mainoskin, traktorissa on myös Leylandin hytti.

(kuva: Sakari Siitonen)
Ja kun alettiin retroilemaan, tässä vielä erikoinen ruotsalainen kelkka Aktiv Sno Tric 70-luvun alusta. Vehje on kaksitelainen ja siinä on vain yksi suksi.

(kuva: Ari Kettukangas)
Loppuyhteenveto: Miika puolestaan suuntaa katseensa jo tulevaisuuteen. Tarkoitus on päästä testaamaan entistä tehokkaampaa Volvoa vielä tämän kesän aikana ja kilpailemaan ensi vuonna. Toisinsanoen, lähtee Siikajoelta Lännentie, se mutkitellen voittoon vie!
Katso myös: Kari Timonen on vannoutunut nuffimies Pattijoella
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu