Erikoispitkä drifting Volvo ja omaperäinen valmettifuusio esittäytyvät Lännentien autopurkaamolla Siikajoella
Lännentien autopurkaamon pojat Miika Viitala (kesk.) Joel Aitta (vas.) ja tallin perustaja Sakari Siitonen. Jokaisella ukolla on jonkilaista yritystoimintaa koneiden ympärillä ja tiimissä kuulemma kaikki romut on ajettu yhteen :)
Autopurkaamolla hajotetaan, mutta yhtään nippeliä ei ole kuulemma vielä myyty. Taustalla on mutkikas markkinointi, joka hakee linjaansa kuin driftin ajo. Purkaamo toimii myös ajotallin nimenä. Miika osti vuosimallia 1993 olevan Volvo 940:sen pari vuotta sitten talviautoksi Oulusta. Menopeli on rakennettu eri autojen osista täysin uudelleen.
Siinä se on kuski ite. Miika pääsee siis ajamaan jatkossa ensimmäisellä omalla drifting autolla.
Ratti on pieni ja driftingissä se kääntyy laajasti.
Vellikellot soi, ruoka-aika! Mittarit ovat turvavarusteita ja kertovat mitä moottorissa tapahtuu. Niistä näkee mm. nesteiden lämpötilat ja koneen erilaiset paineet.
Jämyä tekoa oleva vaihdekeppi, edellinen jäi kuulemma käteen.
Turvakaaretkin on itse tehty ja kaariin velvoittaa myös drifting säännöt.
Volvo on 2 metriä normaalia henkilöautoa pidempi, joten tilavaan peräosastoon on suunnitteilla 2-3 hengen asunto 3 huoneella, saunalla ja allasosastolla :) No, alkuun nyt ainakin jäähdytin.
Pojat lupasivat lyödä vaikka päänsä pantiksi, että tämä ratkaisu pitää sadeveden poissa pakoputkesta :)
Pelti auki, hetkinen, onko tämä nyt sitä piilomarkkinointia :)
Volvon pellin alla sykkii hurjalla turboahtimella varustettu BMW:n M50 vakiomoottori. Kone kestää yhden kisan ja tarkoitus on virittää sitä entistä tehokkaammaksi.
Tällä hetkellä tehoa takapyöriltä lähtee 450hp:tä.
Tämä torvisoittokunta esittää seuraavissa kisoissa kappaleen Mutkainen tie :)
Auto jalostuu ja muotoutuu hiljalleen myös kisan aikana.
On siinä tarttumapintaa...
Voimaa pitäisi saada vielä lisää takarenkaisiin asti. Välille on suunnitteilla kartaani limppu.
Turvavyö kiinni ja nyt mentiin!! Volvo on siis päässyt maistamaan driftingiä jo aiemminkin.
Tässä kurvataan Lapualla. Drifting on Japanissa alkunsa saanut autoharrastuksen muoto. Driftingissä ajetaan sivuluisussa mahdollisimman suuressa kulmassa koko radan leveyttä hyödyntäen niin suurella nopeudella kuin mahdollista. Suomessa driftingissä on kilpailtu vuodesta 2006 alkaen.
Paikkoja joutuu vahvistamaan myös kisan aikana.
Moottorin rikkoutuneet männät yhden ajopäivän jälkeen.
Wolkkari toimii Volvon vetoautona.
Varakansipahvi kulkee aina mukana.
Sitten vähän aiempia projekteja. Käynnissä elimen siirto ja uusi moottori Corollaan.
Vaihteensiirtäjä meni jumiin Daihatsu Charadenissa, mutta vika hoidettiin miehissä tien sivussa :) Auto oli Miikan valmistujaislahja ja tässä oli menossa ensimmäinen reissu uudella autolla. Unohtui kysyä, mitä pojat syö aamupalaksi :)
Sakari ajelee oman firman ajot tällä pakulla.
Kyllä tuossa mainonnassa ja työnjäljessä voi tosiaan vielä vähän petrata :)
Mutta mikä ihme siihen nyt pölähti!!
Aitan Reinohan se on! Mestari on eläkkeellä oleva entinen Valtran huoltomies ja mies on kasannut vapaahetkinään erikoisen retromoderni pihatyökalun.
Valmetti 361 vuosimallia 1962 on saanut A92:sen konepeiton ja Sampo puimuirin moottorin.
Eikä tässä vielä kaikki, sanoo vanha mainoskin, traktorissa on myös Leylandin hytti.
Ja kun alettiin retroilemaan, tässä vielä erikoinen ruotsalainen kelkka Aktiv Sno Tric 70-luvun alusta. Vehje on kaksitelainen ja siinä on vain yksi suksi.
Loppuyhteenveto: Miika puolestaan suuntaa katseensa jo tulevaisuuteen. Tarkoitus on päästä testaamaan entistä tehokkaampaa Volvoa vielä tämän kesän aikana ja kilpailemaan ensi vuonna. Toisinsanoen, lähtee Siikajoelta Lännentie, se mutkitellen voittoon vie!
Katso myös: Kari Timonen on vannoutunut nuffimies Pattijoella
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu