Koronakriisi on lisännyt kaupan alan esimiestyön kuormittavuutta
Koronakriisi on lisännyt kaupan alan esimiestyön kuormittavuutta. Sairauslomien ja lomautusten lisääntyessä peräti joka toinen esimies raportoi kasvaneen työtaakan vaikuttaneen omaan jaksamiseen. Lisäksi kysely osoitti, että kaupanalan yritykset ovat reagoineet vallitsevaan kriisiin hyvin eri tavoin
Kaupan esimiesten neuvottelujärjestön teettämän kyselyn tulokset kertovat karua kieltä esimiesten työssään kohtaamista paineista koronakriisin keskellä.Lähes puolet (49 %) kyselyn vastaajista ilmoitti, että koronakriisin myötä työvuoroissa oli aiempaa vähemmän henkilöstöä, vaikka asiakasmäärät ovatsaattaneet kasvaa.
Esimiesten työtaakkaa ovat kasvattaneet alaisten lomautusten ja sairaslomien lisäksi muun muassa yksintyöskentelyn lisääntyminen ja myymälätilojen tiukentuneet siivousvaatimukset, jotka ovat monissa paikoissa siirretty henkilökunnan vastuulle. Puolet (50 %) kyselyyn vastanneista esimiehestä kertoikin oman jaksamisensa olleen koetuksella koronakriisin aikana.
KEY:n toiminnanjohtajaa Mika Valkosta haastatteli Paavo Törmi