Kilpailu- ja kuluttajavirasto esittää 38:n miljoonan seuraamusmaksuja kartellista seitsemälle linja-autoyhtiölle, Linja-autoliitolle ja Matkahuollolle

25.01.2016 15:22 - Jussi Häkkilä

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on tänään toimittanut markkinaoikeudelle esityksen yhteensä 38:n miljoonan euron seuraamusmaksun määräämiseksi seitsemälle alan keskeiselle linja-autoyhtiölle, Linja-autoliitto ry:lle ja Oy Matkahuolto Ab:lle. Yhtiöt ovat J. Vainion Liikenne Oy, Koiviston Auto-Yhtymä, Länsilinjat Oy, Oy Pohjolan Liikenne Ab, Pohjolan Matka, Savonlinja-yhtiöt ja Väinö Paunu Oy.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on tänään toimittanut markkinaoikeudelle esityksen yhteensä 38:n miljoonan euron seuraamusmaksun määräämiseksi seitsemälle alan keskeiselle linja-autoyhtiölle, Linja-autoliitto ry:lle ja Oy Matkahuolto Ab:lle. Yhtiöt ovat J. Vainion Liikenne, Koiviston Auto-Yhtymä, Länsilinjat, Pohjolan Liikenne, Pohjolan Matka, Savonlinja-yhtiöt ja Väinö Paunu. Samalla virasto on antanut päätöksen, jossa se määrää Matkahuollon lopettamaan kilpailunvastaisen toiminnan linja-autoyhtiöiden poissulkemiseksi markkinoilta. Viraston selvitykset osoittavat, että linja-autoalan keskeiset toimijat ovat syyllistyneet kartelliin. Kielletty menettely alkoi viimeistään syksyllä 2008 ja jatkuu osin edelleen. Virasto alkoi selvittää asiaa alun perin yhdessä Lounais-Suomen aluehallintoviraston kanssa sinne tulleen toimenpidepyynnön perusteella.

 

 Alan keskeiset toimijat pyrkivät yhteisymmärryksessä estämään markkinoiden avautumista ja uusien kilpailijoiden markkinoille pääsyä. Käytännössä osapuolet sopivat Linja-autoliiton piirissä keskinäisen kilpailun rajoittamisesta ja estivät kilpailevien reittiliikennelupavuorojen pääsyn Matkahuollon matka- ja pakettipalveluihin. Virasto katsoo, että menettelyssä on kyse vakavasta kilpailulain sekä Euroopan unionin kilpailusäännösten vastaisesta kilpailurikkomuksesta. Kartellin toimenpiteiden kohteiksi joutuneille liikennöitsijöille aiheutui vahinkoa siitä, etteivät kuluttajat löytäneet vuoroja Matkahuollon aikataulu- ja asemapalveluista, eivätkä voineet ostaa niihin Matkahuollosta lippuja. Liikennöitsijät eivät myöskään saaneet vuoroilleen liiketoiminnan kannalta keskeistä Matkahuollon paketinkuljetusoikeutta.

Kilpailut

Uusimmat