Uusimmat
Suosituimmat

Pajunpään Santtu ohjaa alakoululaisia moottorisalojen oikeille jengoille 4H-yhdistyksen Mutteripajassa Lohtajalla

03.03.2022 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu kiertää tällä kertaa myötäpäivään Väliviirteellä Lohtajalla. Pajunpään Santtu harrastaa ralliautoilua ja pyörittää autotallissaan myös ala-aste ikäisten lasten Mutteripajaa Kokkolan 4H-yhdistyksen alaisuudessa. Pajassa värkätään omia ja erikoisiakin projekteja ja Santtu neuvoo tarvittaessa vierestä. Toiminta on ollut suosittua ja nuorten muut harrasteet ovatkin meinanneet jäädä välillä jopa taka-alalle. Omatkin pojat ovat innokkaasti touhussa mukana.12-vuotias Oskari hallitsee jo autohommatkin ja 2-vuotias Joel on puolestaan Rasvamonttu ohjelman tähän asti nuorin konemies! Hallissa on tällä hetkellä työnalla mm. mäkiauton muuttaminen sähköautoksi ja oman ralliauton olka-akselin remontti. Kurkataanpa mitä Mutteripajassa tapahtuu ja minkälainen on myös rallikalusto!

(kuva: Ari Kettukangas)

Pajunpään Santtu. Leppoisa ja lämminhenkinen asentaja, koneharrastaja, rallimies ja Mutteripajan vetäjä. Vaikka mestari ei ole lukenut päivääkään sähköoppia, hoitelee hän koneiden parissa kaikki nekin työt itse. Mestarin mukaan aika ja työ onkin monessa hommassa parhaimpia opettajia. Rallikuskin hommaan on perehdytty jo 20 vuoden ajan ja palkintokaappiin on jo tullut pari pystiäkin. Ykkösija irtosi aikanaan Kokkolan sprintistä ja kolmonen parivuotta sitten Lieksa rallista. Santulle koneopin jakaminen vierestä nuoremmille on kehittävää ja itsellekkin palkitsevaa. Mutteripajalaisille on aina omat haasteensa keksiä erilaisia projekteja, mutta onpa niitä keksittykin! Ja erikoisiakin! 

(kuva: Ari Kettukangas)

Oskari 12v. Tämä innokas nuorimies hallitsee jo mopot, mönkijät ja autotkin. Ennen mopoikää alta löytyy jo pihakäyttöön napakasti piristetty Honda Monkey ja omilla kesätyörahoilla ostettu Lada. Tämäkin mopedi tuli pajalle aluksi täysin osina laatikossa ja isän kanssa siihen on herätetty henkiin melkoisen jykevä bassosaundi. Honda kuumeessa se vaihtui alunperin toimivaan crossimopoon. Oskari hoitaa itse myös takapihalta löytyvän talviradan aurauksen ja testaa siellä menopelejä.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Joel 2v. Rasvamonttu ohjelman tähän asti nuorimman konemiehen ehdoton suosikki on Trapper mönkijä!

(kuva: Ari Kettukangas)

Santun muistoja Kokkolan jääsprintistä.

(kuva: Santtu Pajunpää)

Mutteripaja. Kyseessä on Kokkolan 4H-yhdistyksen organisoima paja peruskoulun 3-6 luokkalaisille. Osallistujia on jo reilu puolenkymmentä ja pääsääntöisesti he saapuvat mukaan kauempaa kirkonkylältä saakka. Verstaalla kokonnutaan joka toinen keskiviikko ja tässä kuvassa tutustutaan Ladan moottorin sielun elämään.

(kuva: Santtu Pajunpää)

Kokkolan 4H-yhdistys järjestää nuorille ja lapsille monipuolista harrastustoimintaa, koulutuksia ja työtilaisuuksia. Nuorisotyön päätoimintamuodot ovat kerhot, kurssit, retket ja erilaiset tapahtumat.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mutteripajan maskotti. Monumentti on kasattu Ladan lohkosta, kampiakselista, männistä ja muistakin tallista löytyneistä osista.

(kuva: Santtu Pajunpää)

Valaistu singneeraus patsaan alaosan venttilikopassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toyota Starlet ralliauto vuosimallia 1982.

(kuva: Ari Kettukangas)

Eturattaan takaa löytyvä olka-akseli meni poikki muutama viikko sitten Tikkakoski rallissa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Santun mukaan ralliautojen kanssa värkätessä kuluu paljon aikaa ja rahaa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Konehuoneessa on 1600:nen moottori ja 150 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tilanpuutteen ja turvallisuuden vuoksi ikkunanavaaja on litistetty.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toyota Starlet on Toyotan vuosina 1973–1999 valmistama pieni automalli. Se oli merkin pienin Euroopassa myyty malli ja se myös historian viimeisiä takavetoisia pikkuautoja vuoteen 1984 asti. Tämän jälkeen siirryttiin etuvetoon uuden mallisarjan myötä. Takavetoisia Starleteja käytetään vielä nykypäivänä aktiivisesti myös rallin F-ryhmässä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valaistus pelaa. Santtu on rakentanut omakätisesti koko auton sähköpuolen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kartturina on jo työajoilta tuttu ja hyvä kaveri Kivirannan Kari. Keväällä tämän pelin on tarkoitus olla taas iskussa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Talvirattaat alla.

(kuva: Santtu Pajunpää)

Sitten Mutteripajan tohinaan! Pojat purkaa Citroënin moottoria.

(kuva: Santtu Pajunpää)

Ruohonleikkurin korjausta.

(kuva: Santtu Pajunpää)

Jokaisella riittää jotakin puuhaa.

(kuva: Santtu Pajunpää)

Välillä täytyy muistaa myös ruokatauko.

(kuva: Santtu Pajunpää)

Valmistumassa oma sähköauto!

(kuva: Ari Kettukangas)

Aluksi kärry oli suunniteltu mäkiautoksi, mutta aakeella laakeella väliviirteellä ei ole oikein mäen nyppylääkään, joten idea jalostui sitten polttomoottorilla varustetuksi menopeliksi. Lopulta voiton vei kuitenkin ajatus sähköauton rakentamisesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä siis sähköauton prototyyppi ja onhan se hienoa kun tulevien rasvamonttulaisten katse suunnataan työssä jo heti alkumetreillä tulevaisuuteen. Tosin kyseinen energiamuoto ei vielä kannata alueen autoilussa ja tiettävästi Väliviirteeltä ei löydykkään yhtään julkista latauspistettä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Viimeksi käytiin läpi polkimia ja sähköistystä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Maalauksestakin on jo tehty suunnitelmia :)

(kuva: Santtu Pajunpää)

Mäenlaskupolkupyörän alkuvaIhe.

(kuva: Santtu Pajunpää)

Projekti rakennettiin polkupyörän rungosta ja pajasta löytyneistä osista. Tässä ollaan jo maalaus vaiheessa. Sukset edessä ja takana. Laitetta voi ohjata kuin polkypyörää ja mäki hoitaa loput. Polkimien paikalla vain jalkatapit. Toimittaja ehti jo miettiäkkin, miten polkemisen teho saataisiin kanavoitua suksille :) 

(kuva: Santtu Pajunpää)

Ostoskärrypolkupyörän koeajotilaisuus. Pyörän runkoon upotettiin ostoskärryt ja lohtajalaisten kauppojen oveen ilmestyi heti lappu "Ei polkupyörällä kauppaan" :)

(kuva: Santtu Pajunpää)

Mutteri maskotin valmistusta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kättentaitoja.

(kuva: Santtu Pajunpää)

Isänpäiväksi valmistettiin kynäkoteloita.

(kuva: Santtu Pajunpää)

Ja testattu on.

(kuva: Santtu Pajunpää)

Kynttilänjalka konemiesten tyyliin. Materiaalina Ladan kiertokanget, männät ja perävälitys.

(kuva: Santtu Pajunpää)

Mutteripajan pikkujoulut. Tarjoilut Ladan konepellillä.

(kuva: Santtu Pajunpää)

Itsetehtyjen makkaratikkujen testausta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Honda Monkey 1990-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Oskarin mopossa 160:nen kone ja 5 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Konehuoneesta löytyy bassoa ja volyymia. Mopo on vain pihakäyttöön. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Oskarin katettu konepöytä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyyliä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Käynnistyspolkimen boorit olivat menneet ja Santtu kiristi tilalle uuden kammen. On se ilo seurata, kun koneet hajoavat tekijänsä käsiin ja tulevat heti kuntoon!

(kuva: Ari Kettukangas)

Pööööööööööömmmmmm!!!!

(kuva: Ari Kettukangas)

Takapihalle naapurin pellolle on saatu aurata rata mopolle ja autolle. Ajo on päätynyt useasti turvalliseen penkkaankin ja kiemuralla on kätevä käydä testaamassa huollettuja pelejä. Nastarenkaatkin etsivät kovasti pitoa jäiseltä radalta. Oskari hoitaa itse myös radan aurauksen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Joelilla oli juuri meneillään lumenkuljetus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mutta kun kerran kuvattiin, nuori-isäntä ja kunnon konemies hyppäsi heti suosikkinsa Trapper mönkijän puikkoihin!

(kuva: Ari Kettukangas)

Mönkijä Trapper 550. Tällä pelillä Oskari hoitaa myös radan auraamisen. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tallin hyllyllä Joelia odottaa myös isoveljen entinen bensatraktori.

VIDEO: Bensatraktorin koeajo uudella lumiauralla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lada jäärata- ja peltoauto vuosimallia 1988.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämän mattamustaksi maalatun menopelin Oskari osti säästämillään kesätyörahoilla Kokkolasta. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Edellisenä päivänä oli suojassää ja yöllä heti sen jälkeen 15 asteen pakkanen, joten kone ja auto olivat tällä kertaa vähän jäässä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Turvakaaret ja kaikki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alta löytyi ruuvimeisseli, joten olisikohan Oskari säädellyt yön aikana sinne lisää jotakin virityksiä :) Eräänä päivänä puolestaan radalta palatessa kytkin pelasi jotenkin huonosti ja lähemmässä tarkastuksessa huomattiin koko moottorin irronneen. Kuumityynyt olivat särkyneet ja sekin ongelma laitettiin lopulta kuntoon.

(kuva: Ari Kettukangas)

Näillä valoilla pellolta erottaa oljenkorrenkin.

(kuva: Santtu Pajunpää)

Lokari auto ja Vauhdin hurmaa -tapahtuma Alaviirteellä.

(kuva: Santtu Pajunpää)

Lokariauton ajovirhe, mitä ei myönnetty. Tilannenopeus oli liian kova :)

(kuva: Santtu Pajunpää)

Polkutraktorin hinaus bensatraktorilla :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Toyota Timangi vuosimallia 1978. Kyseessä kesäpelinä toimiva 2 hengen lava-auto, joka on merkin pienimpiä malleja. Projekti on odotellut käsittelyä jo pidemmän aikaa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Santun kehittelemä halkomakone versio 3.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ensimmäinen versio oli liian heppoisesti tehty ja se hajosi isojen puiden käsittelyssä. Toinen versio pysyi jo kasassa ja kolmanneksi siihen tuli keventävänä apuvälineenä selkää säästävä nostin. Härvilä pyörii traktorilla ja hydraulikoneikolla. Neljäs malli saattaa jo pinottakkin ja tuoda klapit saunaan :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tallista löytyy myös itse rakennettu nosturi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Kokkolan 4H-yhdistyksen Mutteripajalla tulee siis jatkossakin riittämään tohinaa. Lapsille ja nuorille järjestetty toiminta on arvokasta ja tulevaisuuteen suuntaavaa työtä. Santullakin riittääkin askarta keksiä uusia mielenkiintoisia projekti-ideoita. Hetkinen, tuohon yhdistyksen 4H:oon perään kun lisää vielä V kirjaimen, siitähän syntyy 4 HevosVoimaa! :)

Lue myös: Pelkosen Esko erottelee vanhat "patanokka" Man kuorma-autot ja muut aarteet akanoista Pyhäjoen hajottamolla

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu