Uutta liikennevalotekniikkaa testataan Oulussa

25.08.2016 15:09 - Ari Kettukangas

Antiloop-pilotissa etsitään vaihtoehtoista tekniikkaa liikennevalojen induktiosilmukoille. Pilotissa testataan noin kymmentä erilaista tutka- ja kameralaitetta samassa risteyksessä. Perinteisessä mallissa silmukat sahataan asfalttiin tai asennetaan päällysteen alle, kun taas Antiloopissa keskitytään maanpinnan yläpuolisiin antureihin. Kykyä havaita lähestyvä liikenne verrataan sekä induktiosilmukkoihin että kamerakuvaan kyseiseltä ajanhetkeltä. Samalla selvitetään myös mahdollisia lisäominaisuuksia, kuten nopeuden mittaamista ja liikenteen luokittelua.

Oulussa Kajaanintien ja Ylioppilaantien risteyksessä testataan uusia liikennevalolaitteita. Antiloop-pilotissa etsitään vaihtoehtoista tekniikkaa liikennevalojen induktiosilmukoille. Pilotissa testataan noin kymmentä erilaista tutka- ja kameralaitetta samassa risteyksessä. Perinteisessä mallissa silmukat sahataan asfalttiin tai asennetaan päällysteen alle, kun taas Antiloopissa keskitytään maanpinnan yläpuolisiin antureihin. Kykyä havaita lähestyvä liikenne verrataan sekä induktiosilmukkoihin että kamerakuvaan kyseiseltä ajanhetkeltä. Samalla selvitetään myös mahdollisia lisäominaisuuksia, kuten nopeuden mittaamista ja liikenteen luokittelua. Tavoitteena on löytää parhaat markkinoilla olevat laitteet ja selvittää, voidaanko niillä jossain vaiheessa jopa korvata perinteiset silmukat,  joita pelkästään Oulun seudulla on noin 2 000 kappaletta. Vastaavanlaista testiä ei ole aikaisemmin näin kattavasti tehty.

Kilpailut

Uusimmat